Últimes activitats

Nico Hirtt: El menyspreu del coneixement.

Conferència, divendres 13 de desembre de 2019, a les 8 del vespre, a l'Auditori Marià Vila d’Abadal, de l’edifici del Sucre. Carrer Historiador Ramon d’Abadal i Vinyals 5, de Vic. A càrrec de Nico Hirtt, assagista belga i luxemburgués, professor de física i matemàtiques, membre fundador de Appel Pour une Ecole Démocratique i editor de la revista L'école démocratique. Introducció per Antoni Tort, professor de la facultat d'Educació de la UVic-UCC. Traducció del francès al català a càrrec de Pep Palau. Acte moderat per Santi Silva.

 

El ponent manté una perspectiva critica tant de l’Escola al servei d’interessos econòmics privats com de l’Escola dominada per la pedagogia ineficient i incapaç de transmetre la cultura que mereix la ciutadania en una democràcia. Ens exposarà que algunes reformes educatives, com ara l’orientació dels programes cap a les competències bàsiques o l’avaluació basada en competències, es presenten com si fossin derivades de les investigacions en pedagogia, però l’anàlisi demostra que es tracta més aviat d’un concepte educatiu que respon a les expectatives de poderosos cercles econòmics. En un entorn inestable i imprevisible, marcat per una forta polarització dels nivells de qualificació que requereix el mercat de treball, la construcció de coneixements sòlids per part de l’Escola sembla cedir el pas a unes competències presumptament portadores de flexibilitat i adaptabilitat. Competències que, a més, encaixen molt bé amb l’estandardització de l’avaluació requerida per les retallades pressupostàries i la mercantilització del coneixement i la docència. Amb aquesta evolució cap a les competències, l’Escola s’arrisca a perdre les seves ambicions emancipadores en profit d’una estreta visió utilitarista.

Nico Hirtt (Luxemburg, 1954) es va llicenciar en Ciències Físiques a la Universitat Catòlica de Lovaina (Brabant Flamenc, Bèlgica). És autor de nombrosos articles i llibres i és convidat freqüentment com a conferenciant sobre els problemes de l’Escola contemporània i els sistemes educatius europeus, temes en els quals és expert. Els seus treballs més rellevants tracten les desigualtats i la segregació a l’Escola, la mercantilització de l’ensenyament, la crítica a l’aproximació per competències, i l’anàlisi de les funcions, les contradiccions i l’evolució històrica de l’ensenyament en els països capitalistes avançats. Entre d’altres ha publicat: Les nouveaux Maîtres de l’École (2000) (ed. cast: Los nuevos amos de la escuela); L’École prostituée. L’offensive des entreprises sur l’emseignement (2001); L’École de la inégalité. Les discours et les faits (2004). El 1995 contribuí a fundar l’associació Appel pour une école démocratique. Ha estat redactor en cap de la seva revista trimestral, L’École Démocratique. Avui és el responsable de l’activitat de recerca i estudis de l’associació. Ha intervingut com a ponent en les reunions del Fòrum Social Mundial de Porto Alegre, del Fòrum Social Europeu (a Florència, París, Londres i Atenes) i en altres trobades internacionals. (Montreal, Doblí, Beijing, Madrid, Bogotà,…).

 

 

Filmació de l’Acte

Hi ha una galeria fotogràfica. Cliqueu aquí per accedir-hi


Informació complementària

Entrevista a Nico Hirtt: Aquesta mena d’escola no ensenya a comprendre el món, sinó a adaptar-s’hi sense resistir.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*